Při brouzdání internetem snadno můžete narazit na články a videa, nad jejichž titulkami se zarazíte a buď se pousmějete, nebo šokujete. Mnohdy tyto názvy v lidech mají vyvolat udivení, pohoršení nebo zaujetí. Tzv. „clickbaity“ jsou názvy tohoto materiálu, které jsou obvykle přehnané a mnohdy ani nemusí odpovídat skutečnosti. Autoři těchto videí nebo tvůrci článku se snaží v tomto případě držet pravidlem, u kterého se sledující má přilákat, ale nikoliv obelhat. V praxi to funguje tak, že kdykoliv divák nebo čtenář narazí na poutavý název, zajímá ho o co v něm asi jde, otevře si ho, podívá se na něj a ke konci si řekne, že to bylo vážně super. Za předpokladu, že se autor snaží díky clickbaitu obelhat své publikum, výsledek je zcela opačný – sledující si ve finále řekne, že ho autor obelhal obsahem a k tomu nezapomene přidat pěknou řádku nadávek.
Pro lepší představu, co to clickbait vlastně je si dejme jednoduchý příklad. Představte si scénář jednoho krátkého videa, ve kterém účinkují dva kamarádi. V zájmu rozeznání těchto dvou postav jim říkejme třeba Will a Jack. Jack přijde na návštěvu k Willovi, pozdraví ho a poplácá ho po rameni. Will se na něj šokovaně dívá a cítí se být poškozen. Název této scény na internetu může znít například: „Zmlátil mě kamarád, už nikdy nepohnu ramenem“ nebo „Nejlepší přítel mě utrhl ruku“. Vidíte, jak je to absurdní? Toto je typický příklad obelhání.
S clickbaitem se nemusíte setkat jen na internetu, tedy v online magazínech a na populárním video serveru Youtube. Oblíbené plátky, které lidé masově čtou, a jejichž obsahem je brutální bulvár celebrit fungují na podobném principu. Na titulní straně jsou přímo šokující zprávy, co mají upoutat čtenáře, ale jakmile si přečtou celý článek, titulek nemusí zcela odpovídat realitě. Jak už bylo řečeno, takovýto nadpis má za úkol jediné – přilákat a strhnout na sebe pozornost. Přiznejme si, nikdo by se nedíval na krátký záběr s popisem, ve kterém by stálo: „Jack poplácal Willa po rameni, “ nebo že „Dáda Patrasová se myla“. To, že se myla v seriálu a vyhodila z koupelny muže je jen takový bonus.
Závěrem bych chtěl říci, že není moudré věřit všemu, co v médiích a na webových stránkách vidíte. Je lepší si informace ověřit a pak dělat závěry. Když si někdo všimne až přehnaného titulu bez prozkoumají podrobností, leckdo z toho pak může udělat zbytečný poprask.